loading...
وبگاه تخصصی مربیگری آنلاین هتریک در ایران
karim22k بازدید : 532 جمعه 28 بهمن 1390 نظرات (0)

هر هفته می‌توانید تعیین کنید که بازیکنان شما در جلسه‌ی تمرینی پایان هفته چه تمرینی را انجام دهند. با توجه به کشوری که در آن حضور دارید، اثرات تمرین هفتگی معمولاً در طول به‌روز رسانی تمرینات در پنجشنبه و جمعه ظاهر می‌شوند (در کشور ایران جمعه). نوع تمرین انتخاب شده هنگام شروع به‌روز رسانی، همان تمرینی است که آن هفته انجام خواهد شد. تغییر در فرم فعلی و فرم ذاتی بازیکنان نیز در همین زمان صورت می‌گیرد.

سن بازیکن و سطح مهارت

به‌طور کلی بازیکنان جوان نسبت به مسن‌ترها استعداد بیشتری برای یادگیری دارند. البته میزان این یادگیری به سطح مهارت فعلی بازیکن نیز بستگی دارد. هر چه سطح مهارت پایین‌تر باشد، تمرینات زودتر اثر می‌کنند.تمرین در سطوح مهارت پایین، خیلی سریع‌تر از سطوح مهارت متوسط و به همین ترتیب در سطوح مهارت متوسط، خیلی سریع‌تر از سطوح مهارت بالا اثر می‌کند.

علاوه بر سن و سطح مهارت، چهار عامل دیگر نیز تأثیر تمرینات را تعیین می‌کند: شدت تمرین، نوع تمرین، درصد تمرین قدرت بدنی و کادر مربیگری (سرمربی و دستیارانش).

شدت تمرین

به‌طور کلی هر چه سخت‌تر تمرین دهید، تأثیر تمرین افزایش یافته و بازیکنان به فرم بهتری می‌رسند. با تعیین عددی میان ۰ و ۱۰۰ شدت تمرین را مشخص می‌کنید. اشکال بالا بودن شدت تمرینات، افزایش خطر آسیب‌دیدگی است. باید برای انتخاب شدت مناسب تمرین، بیشتر تحقیق کنید (در این خصوص می‌توانید از دوستانتان در انجمن‌ها، کمک بگیرید).

کاهش قابل توجه در شدت تمرین، سبب افزایش یک‌باره‌ی روحیه‌ی تیمی می‌شود. هنگامی که دوباره به بازیکنان دستور می‌دهید با شدت بیشتری تمرین کنند، روحیه‌ی تیمی به وضوح افت خواهد کرد. اگر قصد دارید شدت تمرینات تیم خود را تغییر دهید، به یاد داشته باشید که درصد جدید باید قبل از آخرین‌ به‌روزرسانی تمرینات وارد شده باشد.

نوع تمرین

۱۱ نوع تمرین برای انتخاب وجود دارد که هر کدام باعث افزایش مهارتی در بازیکن می‌شود. در جدول زیر انواع مختلف تمرینات نشان داده شده است.

کادر مربیگری

هرچه مربی تیمتان بهتر باشد، اثربخشی تمرینات بیشتر خواهد بود. دستیاران مربی نیز در افزایش تأثیر تمرین موثر هستند.

تمرین قدرت بدنی

تمرین قدرت بدنی باید هر هفته به عنوان درصدی از کل تمرین تیم برگزار شود. بنابراین هرچه درصد تمرین اصلی بیشتر باشد، سرعت افت قدرت بدنی بازیکنان نیز بیشتر می‌شود. بهتر است میزان این تمرین کم ولی مداوم باشد؛ تا اینکه با شدت زیاد و مقطعی اجرا شود.  بازیکنان مسن‌تر نیاز بیشتری به تمرین قدرت بدنی در هر هفته دارند تا بتوانند سطح مناسبی از قدرت بدنی را حفظ کنند؛ بنابراین باید میانگین مناسبی را برای درصد تمرین قدرت بدنی خود مشخص کنید تا برای همه‌ی بازیکنان تیمتان مناسب باشد. بازيكنانی كه در طول هفته حداقل ۹۰ دقیقه برای تیم شما بازی كرده‌اند، ۱۰۰ درصد بخش قدرت بدنی تمرين را دريافت می‌كنند. بازیکنانی که کمتر از ۹۰ دقیقه بازی کرده‌اند (مثلاً بازیکنانی که به عنوان یار تعویضی وارد زمین شده‌اند) ۷۵ درصد تأثیر تمرین قدرت بدنی را دریافت می‌کنند و ۲۵ درصد باقیمانده بر اساس دقایق حضور بازیکن در بازی محاسبه می‌شود. ساير بازيكنان كه در طول هفته برای تیم شما بازی نكرده‌اند اما از سلامت لازم برای تمرین برخوردارند (بازیکنانی که یک هفته یا کمتر مصدومند)، تنها ۵۰ درصد تأثیر تمرین قدرت بدنی را دریافت می‌كنند.

به طور کلی تمرین قدرت بدنی تأثیری منفی روی فرم بازیکنان دارد؛ هرچه درصد این تمرین بیشتر شود، میزان کاهش فرم نیز بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که تنها فرم فعلی بازیکنان تحت تأثیر تمرین قدرت بدنی یا دیگر انواع تمرین تیم قرار می‌گیرد نه فرم ذاتی.

قوانین اصلی

مقدار تمرینی که یک بازیکن خواهد دید به مقدار دقایق و پستی که در طول هفته در آن قسمت بازی کرده، بستگی دارد. بازیکنی که بازی نکرده، قاعدتاً نباید پیشرفت کند. مسابقاتی که بازیکن برای تیم‌های دیگر به میدان رفته، فقط برای به‌روز رسانی فرم لحاظ می‌شود و هیچ تمرینی دریافت نخواهد شد. اگر بازیکنی در طول هفته در مسابقه‌ای به میدان نرود، به هیچ وجه تمرین نخواهد کرد. در طول هفته، یک بازیکن حداکثر می‌تواند به میزان ۹۰ دقیقه تمرین ببیند. پس بازی بیش از ۹۰ دقیقه در طول هفته در پست تمرینی سبب دریافت تمرین بیشتر نخواهد شد. بازی کمتر از ۹۰ دقیقه، مثلا ۵۰ دقیقه، باعث تمرین کمتر بازیکن می‌شود. در این حالت بازیکن به نسبت ۵۰ به ۹۰، از تأثیر تمرین برخوردار می‌شود.

بازیکنی که در بازی، دستورات انفرادی (مانند هافبک دفاعی یا مدافع کنار تهاجمی) دریافت کرده باشد، همان تمرین عادی پست خود را دریافت خواهد کرد. اگر بازیکنی در طول هفته در دو پست متفاوت بازی کرده باشد، پستی که بیشترین تأثیر تمرین را پوشش دهد، محاسبه خواهد شد.

تفاوتی ندارد که بازیکن در بازی لیگ، جام حذفی یا دوستانه بازی کرده باشد؛ از لحاظ میزان تمرین، همه‌ی بازی‌ها به یک مقدار تأثیر دارند. اگر در هنگام شروع بازی، تعداد بازیکنان شما که در زمین حضور دارند کافی نباشد، به‌عنوان تیم بازنده انتخاب شده و تمام تمرین آخر هفته را از دست خواهید داد. از طرف دیگر، اگر شما در بازی حاضر شده ولی حریفتان حاضر نشود، برنده‌ی بازی خواهید بود و ۱۱ بازیکن ترکیب اولیه نیز به‌طور معمول تمرین کامل را انجام خواهند داد اما طبیعتاً تجربه‌ای کسب نخواهند کرد.

اسامی درون پرانتز، نشان دهنده‌ی تأثیر کم و درون دو پرانتز، نشان دهنده‌ی تأثیر خیلی کم هستند.

انواع تمرین تاثیر بر: برای
ضربات ایستگاهی ضربات ایستگاهی همه‌ی بازیکنان شرکت کننده در بازی، ۲۵ درصد تمرین اضافی برای زننده‌ی ضربات ایستگاهی و دروازه‌بان
دفاع دفاع مدافعان ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
گلزنی گل‌زنی مهاجمان ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
سانتر از جناحین (بازی در کنار) بازی در کنار هافبک‌های کنار (مدافعان کنار) ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
شوت‌زنی (گل‌زنی) تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند
(ضربات ایستگاهی) ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
پاس‌ کوتاه پاس هافبک‌های کنار، وسط و مهاجمان ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
بازی‌سازی بازی‌سازی هافبک‌های وسط (هافبک‌های کنار) ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
دروازه‌بانی دروازه‌بانی دروازه‌بانان
پاس‌ در عمق پاس هافبک‌های کنار، وسط و مدافعان ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
آرایش‌های دفاعی دفاع (دروازه‌بانان، مدافعان، هافبک‌های کنار و هافبک‌های وسط) ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
حمله از جناحین بازی در کنار مهاجمان و هافبک‌های کنار ((تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند))
انفرادی (فقط برای آکادمی جوانان) مهارت(های) مفید برای بازی در آن پست تمام بازيكنانی كه بازی می‌كنند

مثال

فرض کنید تيم‌تان اين هفته «سانتر از جناحين» (بازی در كنار) تمرين می‌كند. توجه كنيد كه روز بازی در کشور شما ممکن است متفاوت با آنچه باشد که در این مثال ذکر شده. در مثال‌های زیر، يكشنبه به بازی ليگ و چهارشنبه‌ به بازی جام خلیج فارس یا بازی دوستانه اشاره دارد.

  • محسن کامرانی روز يكشنبه ۹۰ دقيقه در پست هافبك كنار بازی كرده ولی بازی چهارشنبه را از دست داده است. پس به مقدار ۹۰ دقيقه، تمرين بازی در كنار انجام می‌دهد.
  • سعید ایمنی روز يكشنبه ۹۰ دقيقه به عنوان هافبك كنار و روز چهارشنبه ۹۰ دقيقه به عنوان مهاجم بازی كرده است. او نيز به میزان ۹۰ دقيقه، بازی در كنار تمرين خواهد كرد.
  • فرزان فرهی روز يكشنبه ۵۰ دقيقه در پست هافبك كنار و روز چهارشنبه ۹۰ دقيقه به عنوان مدافع كنار بازی كرده است. او به اندازه‌ی ۵۰ دقيقه بازی در كنار كامل و ۴۰ دقيقه بازی در كنار با تأثير كم، تمرين خواهد كرد.
  • رضا گندمی‌کان روز يكشنبه ۴۰ دقيقه به عنوان هافبک کنار و روز چهارشنبه ۹۰ دقيقه در پست مهاجم بازی كرده است. او ۴۰ دقيقه بازی در كنار كامل و ۵۰ دقيقه بازی در كنار با تأثير بسيار كم تمرين خواهد كرد.
  • امین خواجه‌پور، يكشنبه و چهارشنبه ۹۰ دقيقه به عنوان مدافع كنار بازی كرده است. پس تنها به اندازه‌ی ۹۰ دقيقه تمرین بازی در كنار با تأثير كم را انجام خواهد داد.
  • محمد بیگی نه يكشنبه بازی كرده و نه چهارشنبه، بنابراین مهارت بازی در کنار او افزایش نمی‌یابد.

افت مهارت

وقتی يك بازيكن به مرز ۳۰ سالگی نزديك می‌شود، هر هفته کمی از توانايی خود را از دست می‌دهد. مقدار این افت مهارت، به سن و سطح مهارت بازیکن بستگی دارد. هر چه سطح مهارت بالاتر باشد، میزان افت بيشتر خواهد بود. بازيكنان مسن‌تر، افت مهارت بيشتری نسبت به جوان‌ترها دارند.

بازيكنان در بالاترين سطوح مهارتی (استثنایی و بالاتر) ممكن است حتی در سنين پايين‌تر، افت مهارت را تجربه کنند. که این امر، میل به تمرین بیشتر روی آن مهارت را کمتر می‌کند. هر چه مهارت بالاتر باشد، کاهش سریع‌تر است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبگاه در پیرو بالا بردن اطلاعات کاربران فارسی زبان سایت مربیگری آنلاین هتریک ایجاد شده و هیچ گونه دنیای مجازی ندارد بلکه شما برای ثبت نام در دنیای مجازی مربیگری باید در سایت رسمی هتریک www.hattrick.org ثبت نام کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 104
  • بازدید سال : 528
  • بازدید کلی : 18,910